Daulat Tuanku

Daulat Tuanku
"KESEDARAN"

Aug 18, 2010


CHUA SOI LEK : JANGAN CUBA LENYAPKAN SEJARAH


Inilah yang dinamakan bangsa yang tidak sedar diuntung. Chua Soi Lek cuba untuk memadamkan sejarah 13 Mei yang kononnya sudah tidak relevan untuk dibangkitkan. Bagaimana mungkin sesuatu fakta sejarah harus dilenyapkan sedangkan ianya sebuah fakta bagi mengingatkan kita untuk berhati-hati agar tidak mengulangi segala kesilapan yang telah dan pernah berlaku akibat dari sikap kerakusan di dalam menuntut hak kepada yang tidak berhak.

Di sini saya ingin mengulangi fakta sejarah yang harus dijawab oleh bekas pelakon lucah agar beliau menjawab di mana keistimewaan MCA, di dalam usaha untuk mengukuhkan barisan pertahanan Kerajaan. Mr Chua!! tolong ingatkan kembali petikan ini yang telah ditulis oleh saudara Yazid Othman :

"Pilihanraya Umum Ke 12 (PRU 12 tahun 2008 menyaksikan prestasi buruk parti MCA untuk mempertahankan 40 kerusi parlimen yang diperuntukkan oleh BN untuk mereka. Dalam PRU 12 itu memperlihatkan dengan jelas masyarakat Cina menolak calon-calon BN terutama dari MCA. Ini kerana 70% calon MCA telah ditolak oleh kaum Cina kerana dari jumla 40 kerusi diperuntukan untuk MCA hanya 15 kerusi sahaja yang menang.

Jika dibuat perbandingan maka secara statistiknya pada pilihan raya umum 2004 (PRU 11), MCA menang 31 daripada 40 kerusi Parlimen yang dipertandingkan. Daripada jumlah itu empat wakil mereka diangkat menganggotai Kabinet.

Sementara pada 2008, MCA tetap bertanding di 40 kawasan Parlimen. Namun hanya 15 calonnya yang menang. Walaupun prestasi MCA buruk dan sekali gus memperlihatkan bahawa kaum Cina menolak BN, namun menteri - menteri Cina yang dilantik dari kalangan MCA tetap kekal seramai empat orang.

Sedangkan keputusan pada pilihan raya umum itu memperlihatkan orang Cina jelas menolak calon-calon BN dari parti MCA. Kekalahan hampir 70 peratus calon MCA boleh ditafsirkan sebagai penolakan kaum Cina terhadap BN.

Maka secara relatifnya juga apabila mereka menolak calon BN, bermakna mereka menolak wakil mereka dalam kerajaan. Ini kerana umum mengetahui , hanya calon BN sahaja akan dilantik menganggotai Kabinet. Bagaimanapun di sebalik prestasi buruk pada 2008, kuota untuk MCA bagi jawatan menteri penuh masih dikekalkan .

MCA yang sebelum ini mempunyai empat menteri penuh mengekalkan jumlah tersebut walaupun sumbangan mereka kepada kemenangan BN sangat jauh merosot. Ketika pembentukan Kabinet, wakil-wakil mereka walaupun sudah menjadi minoriti dalam kerajaan, tetap berkeras tidak mahu diketepikan. Manakala Perdana Menteri pula tetap melayan mereka ibrat ‘Menatang Minyak Yang Penuh.’

Keistimewaan yang diberikan kepada calon MCA yang memenangi pilihanraya 2008 dapat jelas dilihat apabila Datuk Ng Yen Yen diberi kepercayaan untuk mengendalikan kementerian yang sebahagian besar bidang kuasanya meliputi kaum wanita yang beragama Islam.

Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang diterajui Yen Yen bertanggungjawab perihal undang-undang keluarga Islam serta yang berkaitan dengan peraturan nikah cerai, hak-hak isteri yang berpisah dari suami, harta sepencarian perlindungan wanita dan sebagainya. Ini menunjukkan wakil MCA atau jelasnya wakil kaum Cina , telah diberikan kedudukan yang cukup penting dalam kerajaan.

Jika peratusan diambil kira, hanya 25 peratus daripada Ahli Parlimen UMNO dilantik menganggotai Kabinet. Sedangkan untuk MCA, 26 peratus daripada Ahli Parlimennya ada dalam Kabinet Kerajaan BN kini. Jumlah menteri yang dilantik dari kalangan wakil MCA tidak pernah kurang, walaupun terang-terang kaum Cina menolak BN pada pilihan raya umum lalu !.

Yang terbaru ketika pilihanraya kecil di Bukit Gantang 7 April 2009 lalu. Calon anak tempatan yang dikemukakan oleh Barisan Nasional (BN), Ismail Saffian gagal menyaingi populariti calon Pas, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin - yang menjadi Menteri Besar Perak selama 11 bulan.

Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Sepetang yang mempunyai 6, 276 orang atau 31. 8 peratus pemilih berdaftar kaum Cina mencatatkan jumlah keluar mengundi tertinggi semalam iaitu sebanyak 15,411 pengundi atau 78.14 peratus. Dan di situ sahaja, BN kalah dengan majoriti lebih 2,000 undi.

Maka berdasarkan scenario politik terkini MCA yang masih gagal menarik kembali sokongan masyarakat Cina kepada BN, maka adalah tidak wajar MCA untuk membuat desakan mengenai keanggotaan dalam Kabinet jangan dikurangkan . Mintalah secara berpada-pada ,jangan tamakkan jawatan, sedangkan kerja kita tak seberapa semasa pilihanraya !
Paling ketara ialah cadangan (juga boleh dibaca sebagai tuntutan) daripada MCA supaya diwujudkan jawatan Timbalan Perdana Menteri II daripada kalangan kaum Cina. Antara alasan yang diberikan ialah kononya supaya wakil kaum Cina di negara ini mempunyai kedudukan yang lebih baik dalam kerajaan.

Janganlah jadi Belanda Minta Tanah, dan janganlah sampai terjadi cerita klasik kanak-kanak , bagaimana se ekor anjing yang tamak , yang terlepas tulang yang digonggongnya kerana sikap tamaknya menerkam dan menggigit bayangnya sendiri yang disangka anjing lain didalam air untuk merebut tulang. Buku klasik kanak-kanak itu menuliskan kata-kata “ Sesungguhnya orang tamak terlalu rugi macam anjing dengan bayang-bayang”.

Isu Timbalan Perdana Menteri 11 mula dibangkitkan oleh Timbalan Setiausaha Agung MCA, Datuk Loke Yuen Yow. Dan calon yang paling layak untuk isi jawatan itu ialah Presiden MCA. Cadangan itu disokong oleh pemimpin MCA lain termasuk Ketua Pemudanya, Datuk Dr. Wee Ka Siong. Walaupun mereka mengatakan ia terpulang kepada Perdana Menteri untuk menentukan kedudukan itu namun sedikit sebanyak MCA telah mendesak secara terbuka.

Apakah maksud tersirat MCA melontarkan padangan itu, adakah satu percubaan meraih sokongan kaum Cina ekoran kejutan besar yang dialami oleh parti komponen BN itu pada pilihan raya umum 2008? Tetapi kalau benar, pendekatan itu adalah salah dan berbahaya.Isu-isu berbau permintaan atau desakan itu sepatutnya dikemukakan dalam forum tertutup antara pemimpin-pemimpin tertinggi BN dan bukannya secara terbuka bagi meraih populariti.

Cara ini jelas memperlihatkan wajah sebenar MCA iaitu sebuah parti komponen yang rakus, yang tidak sabar-sabar mahu menuntut itu dan ini, walaupun mereka tahu peralihan kuasa baru sahaja berlaku."

Nah!! Apakah sejarah ini juga nak dilupuskan? semata-mata kerana kerakusan meminta keadilan dan kesamarataan di dalm pembahagian ekonomi? Dari faktor di atas ternyata MCA langsung tidak membantu kerajaan untuk memperkukuhkan pemerintahan negara, tetapi tak kala UMNO yang berhempas pulas membantu menambahkan kerusi di dalam kerajaan mereka (MCA) pulak sibuk meminta hasil buahnya.

Apakah ini adil? Nenek saya pernah berkata " Lu kerja wa jauh pi, Lu makan wa dekat mali". Memang sesuai istilah nenek saya ini diberikan kepada Chua yang banyak membawa "soi" kepada MCA. Ingat kerana mulut badan binasa. Buktikan dulu kepada kerajaan berapa banyak yang telah MCA daftarkan sebagai pengundi untuk PRU 13, barulah layak membuat perbincangan.

Inilah yang dikatakan oleh pepatah Inggeris : "This MCA is trying to push Malays to the wall". Jangan sampai permintaan mereka membuat Melayu sesak nafas, kerana sekiranya perkara ini berlaku, sejarah 13 Mei yang cuba dipadamkan oleh Chua akan timbul dimuka depan buku sejarah lembaran 2011.

Apabila memperkatakan tentang PERKASA sepantas kilat mereka menyebut kami perkauman dan anti kemajuan. Tetapi apabila mereka (MCA) cuba mengenengahkan tuntutan buat bangsa mereka maka mereka menggelarkannya "keadilan untuk kemajuan".

Pandai sungguh beliau menyusun ayat dengan mengatakan harus mengurangkan hak 30% bumiputra secara perlahan, apa ingat kami orang Melayu bodoh sehingga tidak dapat membezakan antara mengurangkan secara sedikit demi sedikit dengan pelupusan. Kalau berani cakap saja "lupuskan" tak perlu berlapik.

Sosio-ekonomi hari ini memang berubah berbanding 1969, cuba buat bancian di mana perubahannya amat ketara peningkatan ekonomi kaum Cina masih mendahului kaum Melayu walaupun hak 30% dikekalkan. Apakah masih mahu menafikan? Atau masih tidak cukup meraihkan kekayaan negara yang 70% kekuatan kerajaannya masih ditangan UMNO di dalam BN?

Saya berpendapat mulai dari hari ini, kita kembali mengutip semua kenyataan yang dibuat oleh Presiden PERKASA serta tohmahan yang dilemparkan dan bandingkan dengan kenyataan yang dibuat oleh MCA tetapi tidak pernah diberikan apa-apa tohmahan "perkauman" oleh bangsa lain melainkan hanya dianggap sebagai satu "keadilan untuk kemajuan". kenyataan yang dibuat oleh Chua sama sahaja yang dibuat oleh Presiden PERKASA iaitu menuntut hak tanpa mengugatkan hak orang lain, namun ayat ini diinterpretasikan secara berbeza oleh sesetengah pemimpin Melayu. Bagaimana keadaan ini boleh berlaku? Tepuk dada tanya iman, anak Cina makan pengat sendiri mahu ingat. Kalau bukan Melayu mempertahankan hak Melayu siapa lagi, itupun dikecam hebat oleh bangsa sendiri. Lihat sahaja bangsa MCA ini, apabila mereka menuntut hak, tidak ada langsung bangsa MCA yang melalak seperti bangsa Melayu mengatakan MCA "racist".

Jadi Chua Soi Lek :"JANGAN LUPA LENYAPKAN SEJARAH, KALAU TIDAK MAHU SEJARAH BERULANG"!!

WIRANITA PERKASA MALAYSIA.

No comments:

Post a Comment