Daulat Tuanku

Daulat Tuanku
"KESEDARAN"

Aug 2, 2010

KANAK-KANAK MERAYU

Kongres Melayu yang pertama telah di adakan pada 1hb Mac hingga 4hb Mac pada tahun 1946 bertempat di Sultan Sulaiman Kelab di Kampung Baharu, Kuala Lumpur. Peri negeri ini maseh di bawah perintah Pentadbiran Tentera British (B.M.A.) ketika itu, tidak sedikit pun menggerunkan pemimpin-pemimpin dan orang ramai Melayu mengambil bahagian di dalam perhimpunan yang bersemangat perjuangan itu.

Sebanyak 41 buah pertubuhan, Persatuan, Kesatuan dan badan-badan masyarakat terdiri daripada berbagai golongan, politik, masyarakat, ekonomi, perniagaan, pelajaran, penghulu, hatta kaum perempuan dan kaum darat (orang asli) telah menghantar wakil-wakil dan pemerhati-permerhati. Seramai 1o7 orang wakil dan 56 orang pemerhati rasmi, dari tiap negeri dan jajahan di Tanah Melayu termasuk Singapura telah hadir dengan kuasa penuh, selain daripada beribu-beribu manusia yang berkumpul untuk mendengar wakil-wakil membincangkan soal-soal yang di hadapi oleh mereka dengan panasnya.

Salah satu sebab yang memanaskan semangat orang Melayu ketika perjumpaan beriwayat itu, yang telah di buka oleh Baginda Sultan Selangor pada 1hb Mac 1946 ialah kehadiran yang di sertai oleh wakil kanak-kanak yang telah mempengaruhi perasaan sekalian yang hadir dengan tulisan di kain pemidang mereka yang merayu "WAHAI BAPA-BAPA KAMI, PERLIHARALAH HAK-HAK KAMI SEMENTARA KAMI MEMBESAR"

Begitulah bunyi rayuan atau rantapan suara kecil tetapi sungguh memyayat hati daripada pihak kanak-kanak itu. Sungguh menjayakan suasana perhimpunan itu. Hingga hari ini rayuan kanak-kanak yang penuh harapan itu, tidak harus dilupakan oleh sesiapa pun orang-orang Berbangsa Melayu yang sungguh-sunguh mempunyai rasa tanggungjawab.


No comments:

Post a Comment